Management de criza

August 25th, 2009 by iskander

Ce imi place mie la criza asta cel mai mult este ca scoate la iveala managerii buni din tot felul de intreprinderi, de stat sau private. Este suficient sa citim cum de exemplu Realitatea Media sta pe pierdere de 20 milioane de EUR in 2008, la o cifra de afaceri de 27 milioane de EUR (si pe 2009 se aude ca la fel stau) dar au cea mai mare densitate de genii pe metrul patrat (mai ales acum ca s-au suparat pe Gheorghe si l-au dat din nou afara, le-a crescut media de GpS genius per sqm), sau cum mari oameni de biznis din Romania (prezenti in mai multe comitete si comisii, jurii si prezidii) nu sunt in stare (sau nu vor, la adapostul ideii ca “e criza”) sa-si plateasca facturile, sau sa-si respecte cuvantul dat (contractul se tine la sertar, poate ti-l da, poate nu cum ti-o fi norocul; zice ca-ti plateste maine, dar mai trece o primavara, mai trece o toamna, iar la telefon esti super tare daca-i prinzi, evident de pe alt numar, de pe al tau slabe sanse). Mai stiu eu unii care sunt revoltati ca nu vrei sa le prestezi servicii desi sunt cu platile in intarziere cu lunile. Adica cum indraznesti matale sa nu le sponsorizezi afacerea, ca doar e criza!

Pe astia totusi ii intelegi. Multi dintre ei stiu exact ce inseamna sa faca bani, si se folosesc de aceasta moda “nu stiai, e criza” pentru a face mai multi bani. Si investitii pe banii altora, e mai ieftin decat la banca, in plus e un moment bun de “cumparaturi”. Sau falimentari pe banii altora, vezi cazul Boom. Mi-e tare “greu” sa inteleg cum poate sa iasa o regie de publicitate de exemplu pe super-pierdere, cand sunt doar niste intermediari. Cumpara ieftin, vand mai scump. Cam asta ar fi, ca doar nu investesc masiv in studii de piata si marketing, rar vin cu modele noi de biznis, ar dauna afacerii.

Nu ii inteleg nici pe cei ce se intorc impotriva angajatilor, la fel, la adapostul ideii de criza. Ok, e bine sa scapi de cei neproductivi acum, te scoti mai ales daca-i angajeaza concurenta :) De ex. tot la Realitatea-Catavencu se aplica metode comuniste (toata lumea salarul mai mic, cei din conducere cei mai loviti insa) de parca tzugulanul e prost si nu stie ca tovarasii din conducere au acces la “popota” unitatii. Iar daca angajatului/colaboratorului nu-i convine si pleaca, este aratat cu degetul “uite la el, shobolanul, ne lasa acum la greu”. De parca daca trustul iesea pe super profit, avea si tovarasul angajat o cota aferenta (din profit). Poate pisca o prima ceva, dar nu-i garantat. O alta masura inteligenta este sa aplici in toate firmele din trust, sau in toate departamentele, penalizari/reduceri salariale, ca e criza. Chiar si la departamentul/firma care de fapt produc bani. Asa le trebuie daca si-au facut treaba, sa sufere alaturi de colegii lor, spirit de echipa :) Iar reduceri de personal daca faci, la fel, sa fie corecte, proportional peste tot :)

In plus, nu tovarasii angajati au provocat pierderea, chiar daca costul salariilor este foarte mare in schema totala. Cine i-a angajat si i-a condus a creat aceasta pierdere. Aia de au semnat document cu document, au condus sedinta dupa sedinta ca semi-zeii (la Zeul mare ajungi mai greu si Ala nu greseste) si au ajuns la super pierderea respectiva. Un alt exemplu il detaliez mai jos:

Domnul manager de firma trimite circulara catre conducatorii de departamente, in circulara nici un pic de text (ok, un ID care sa indice ca este o actiune planificata, cu aparitii periodice bine determinate si documentate), doar un atasament. In atasament (Word), articolul urmator, din foaia Gandul: Top 5 lucruri pe care trebuie să le faci ca să-ţi păstrezi locul de muncă. Ghid de supravieţuire pentru angajat pe timp de criză.

Nu comentez articolul in sine, dar ca manager sa trimiti acest articol subalternilor este o minunata dovada de profesionalism si cunoastere a oamenilor. Sunt convins ca acestia vor fi super motivati, iar productivitatea va creste pan’ la cer. Not!

Leave a Reply